راجي بشاي يكتب : ‪ الصهاينة الكدابين من (٣٤-٥٣)‬

راجي بشاي يكتب : ‪ الصهاينة الكدابين من (٣٤-٥٣)‬
راجي بشاي يكتب : ‪ الصهاينة الكدابين من (٣٤-٥٣)‬
 
فى المقال السابق وقفنا مع بعض عند عم نبوخذ نصر و النهاردة هنستكمل مع بعض الحقيقة المجردة من أى تزييف اللى ملهاش علاقة بالتاريخ المزيف اللى أجاد الصهاينة الترويج له عن أرض الميعاد .
 
كباية قهوة دبل و تعال نكمل عد:
٣٤- عم نبوخذ نصر هو الابن الأكبر لنبوبولاسر مؤسس سلالة بابل الحادية عشر، نبوبولاسر والذي قال عنه المؤرخ الكلداني بيروسوس بأنه حول بابل من منطقة تحت سلطة الاحتلال الآشوري إلى إمبراطورية عظيمة، وهو الذي قام بإسقاط نينوى عاصمة الإمبراطورية الآشورية بمساعدة الميديين.
٣٥- قبل أن يصبح نبوخذ نصر ملكاً، قاد الكلدان إلى هزيمة الآشوريين مرة أخرى الذين حظوا بدعم الملك المصري نخاو الثاني وتمكن من هزيمة الفراعنة والآشوريين في معركة كركميش في عام 605 ق م.
 ٣٦- بعد كده تمكن نبوخذ نصر من السيطرة على المناطق التي كانت محتلة من قبل الآشوريين ومنها الشام وفينيقية، ولكن في نفس العام وفي شهر أغسطس توفي والد نبوخذ نصر الملك نبوبولاسر، فعاد نبوخذ نصر إلى بابل ملكا شرعيا عليها.
 
ملاحظه هااااااااااااااااااامة جداً:
٣٧- نبوخذ نصر هو اللى مسح خمس مدن فلسطينية من على الخريطة ومنها غزه وبعد نهايه السبى وعوده اليهود رجعوا لها ومنها غزة وتحققت نبوه أشعياء ٧٠٠ سنة قبل الميلاد الذي تنبئ بالتهجير وعودة اليهود لها.
 
*إذن نبوءة عودة اليهود لغزه تحققت ٥٠٠ قبل الميلاد وليس٢٠٢٣
و دى فائدة إننا نكتب عشان الناس تعرف الحقيقة مش الزيف و نفضح خزعبلات اليهود ونتن ياهو من كتبهم و كتب تراثهم.
* الحقيقة وحدها هى اللى هتديك القوة إنك تفضح أكاذيب الماسونية والصهيونية وعمرك ما هتتقدم لما تصدق الصهاينة و لا عبيد الماسونية من الإخوان .. من حقك وحقى إننا نعرف عدونا .. عملولنا إيه الإخوان غير إنهم اعتنقوا الماسونية و وقعنا على مدى سنين تحت سيطرة و أكاذيب الماسونية والصهيونية.
٣٨- نرجع و نكمل كلامنا .. إحنا دلوقتى وصلنا للجزء الثالث من دولة اسرائيل .. بعد سقوط المملكة البابلية تملك كورش أول ملوك مادى وفارس .. أخذ آنية الهيكل الذي هدمه نبوذ نصر -من بابل، وأعطاها لشخص يسمى شيشبصر وهو زربابل وجعله والياً على أورشليم واليهودية .. وطلب كورش من شيشبصر أن يبنى بيتاً في أورشليم ويضع فيه هذه الآنية.
٣٩- تم دعوه اليهود للعودة وبناء الهيكل البعض إستجاب والبعض تاقلم مع الدوله الفارسية الجديدة
٤٠ - حبايبى بنى صهيون .. يعنى إنتم عشتم غير مستعبدين ٧٠ سنة فقط ثم إستعبدتكم أشور ثم بابل ثم فلسطين إستعمرها الفرس .. نكمل:
 
كنكة قهوة تانية معملولة على السبرتاية و يللا بينا:
٤١ - الجيوش الرومانية وعلى رأسها القائد "بومبي" دخلت بيت المقدس بعد حصار وقتال شديدين في (٦٣ ق. م) وقد فقدت المدينة الكثير من سكانه، وإعتبرت فلسطين وغرب سوريا ولاية رومانية، وعين "سكاوروس" أول والى عليها، وفي سنة ٥٧ ق. م، تولى "غابينيوس" ولاية سوريا، وأعاد التنظيم الإداري لمنطقة بيت المقدس
٤٢- فلسطين تحت حكم الرومان (٦٣ ق.م-٣٢٤م) .. ولد السيد المسيح له المجد خلال الحكم الرومانى
٤٣- عينت الدوله الرومانية هيرودس اليهودى واليا على اليهود - وسمّاه اليهود ملك 
٤٤ - الحجارة التى أعيد بها بناء الهيكل هى نفس الحجارة التى جهزها داود وبناه إبنه سليمان عشان كده إسمه هيكل سليمان ولازم يتبنى الهيكل بحجارة داود والعرب مش عارفين ليه اليهود بيفتشوا على الحجارة تحت المسجد الأقصي ولو لقيوها هيبنوا الهيكل كما يزعمون
٤٥- عشان كده اليهود إحتفظوا بالحجارة بعد ان هدم الهيكل نبوخذنصر إلى ان بناه زربابل
٤٦ - نرجع لهيرودس الملك - الوالى - عندما ولد السيد المسيح .. جد هذا الوالى كان والى ايضا في المملكه الفارسيه اسمه هيرودس الكبير وكان الهيكل مبنى أى كلام فأمر باستكمال بناء الهيكل وطلاء الحجارة بالذهب.
 
إحنا كده خرجنا من اليهود تحت الحكم الاشورى ثم البابلي ثم الفارسي ثم الرومانى .. نكمل:
٤٧- هيرودس يأمر بقتل الطفل يسوع المسيح فتهرب به العذراء مريم إلى مصر
ثم هدم الهيكل مرة ثانية وتشتت اليهود من ٧٠م - ١٩٤٨ م إلى أن جاء وعد بلفور و ليس وعد الله .. وعد الله تم من زماااااااااااااان
٤٨ - طول ال ٤٧ مرحلة السابقة لغايه الآن مشوفناش مملكه لليهود إلا كونفدرالية سليمان الملك .. ولو عند الصهاينة أى معلومة ممكن يكدبوا بيها كلمة من اللى اتكتب ياريت يقولوها!! فين بقي من النيل للفرات؟!
٤٩ - لو مشينا مع الأحداث هنوصل إلى نتيجة قاطعة و هى إستحالة إعادة بناء الهيكل للمرة الثالثة .. متنسوش إن داوود النبي جهز الحجارة وإبنه سليمان هو اللى أكمل بناؤ الهيكل.
٥٠ - حسب العقيدة اليهودية فيه شروط ثلاثة لإعادة بناء الهيكل:
أولاً - في نفس المكان اللى حدده داوود - وهنا مشكلة من النوع الثقيل لأنهم يعتقدون أنه كان في مكان المسجد الأقصى و ده معتقد اليهود من كتبهم و يقينهم فالمشكلة مع أكثر من واحد و نصف مليار مسلم حول العالم.
٥١- ثانياً - بفكركم زربابل لما أعاد بناء الهيكل بناه بنفس الحجارة فرغم السبى حافظ اليهود على الحجارة - و إن آنية الهيكل أخذها البابليون واسترجعها قورش الملك وهنا المشكله التانية: لأن السيد المسيح له كل المجد قال لتلاميذه لايبقي من الهيكل حجر على حجر إلا وينقض .. فحدث أن قام اليهود بثوره على الإحتلال الرومانى سنه ٧٠ م وتحصنوا بالهيكل فقام جنود تيطس الرومانى بهدم الهيكل على رءوسهم ثم تم طردهم من فلسطين وتشتتوا حتى عادوا ١٩٤٨
 ٥٢- ثالثاً - حجارة الهيكل أخذها الرومان روما ونقضوها وأخذوا منها الذهب وتعيش إنت ياحاج .. إنت تعيش يا حاج (بصوت سمير غانم) .. يعنى الهيكل بح لكنهم اليهود عاداتهم ولاهيشتروها - كذابين حتى النخاع!
٥٣- الأقصي هيكون سبب لنهاية اليهود فى نهاية الأيام و مننساش إن الرئيس الروسى بوتين قال كده من شهور .. هل يعرف بوتين أن روسيا هتدعم الجيوش التى سوف تمحوا إسرائيل؟ هل يعرف بوتين إن اللى بيخطط له تحقيقاً لنبوات من ٢٠٠ سنة .. إللى بيحصل فى غزة هو بداية لمعركة زوال إسرائيل على يد تحالف جيوش مختلفة.
و دى كانت حدوتة الصهاينة بدون رتوش ولا تحابيش .. حقيقة مجردة موثقة بالأرقام و الأحداث و إتأكدنا فيها إن الصهاينة كذابين كذب الإبل و إن الوعد ده وعد عم بلفور مش وعد الله!!